!Cherry blossom!


Breaking News

5 PUNCA SEMBELIT DAN CARA ATASINYA



Hai semua .

Hari ini saya ingin berkongsi mengenai "sembelit"

Tahu tak apa itu sembelit?

Sembelit ni merupakan kesukaran membuang air besar kerana najis yang keras.

Sembelit ni memang menyeksakan bagi mereka yang mengalaminya.Saya dulu pun mengalami masalah sembelit sebab itu lah muka berjerawat iyalah bila sembelit je mesti badan pun penuh toksin tapi sekarang ni masalah sembelit dapat diatasi dengan pengambilan vitamin -vitamin dari shaklee

Antara simptom-simptom sembelit ialah
Kurang membuang air besar
– kekerapan membuang air besar kurang daripada 3 kali seminggu
-Najis yang dihasilkan daripada pembuangan adalah keras.
Meneran semasa buang air besar.
- Pembuangan air besar hanya berjaya dilakukan dengan meneran sepenuh tenaga.
Rasa tidak puas walaupun selepas membuang air besar.
-Sanggup duduk lama di dalam tandas kerana berasa tidak puas membuang air besar.Perut kembung, kejang atau sakit tetapi sukar untuk najis keluar.


Antara punca sembelit adalah seperti berikut
-Kurang minum air
-Kurang pengambilan serat
-Kurang aktif atau kurang pergerakan tubuh badan terutamanya warga tua.
-Bertangguh atau malas ke tandas
-Stress
-Ubat-ubatan tertentu

Cara mudah atasi sembelit
1.Minum air yang mencukupi sekurang-kurangnya 3 liter sehari mengikut berat badan anda dan segera perhatikan warna air kencing .Jika ia berwarna kuning pekat,anda harus perbanyakkan minum air.

2.Lebihkan pengambilan makanan serat seperti bijirin ,buah-buahan dan sayur-sayuran dalam menu harian anda.

3.Senaman juga penting bagi meningkatkan kadar metabolisme dan seterusnya dapat melancarkan sistem penghadaman.

4.Perkara yang paling penting ialah jangan selalu bertangguh atau malas untuk ke tandas .

Sekiranya masalah sembelit masih berlaku ,pengambilan supplement merupakan salah satu cara untuk mengatasinya iaitu dengan herblax shaklee.



Apa yg herblax boleh bantu??
▪pembersihan najis yang tersekat
▪meransang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh kita
▪membantu masalah sembelit
▪tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi MENGEMPISKAN PERUT
▪ia membantu dalam mengurangkan atau memberi kepejalan pada perut. sesuai di ambil seperti biasa atau dicampur dalam air panas, sebagai minuman teh herba. .
▪Mengurangkan masalah bau badan
▪Mengurangkan masalah jerawat

Siapakah yang PERLU amalkan Herblax?

­čö╣pengamal tegar ubat tahan sakit.
­čö╣mereka yang ada masalah pembuangan,perkumuhan kurang lancar dan sembelit.
­čö╣mereka yang banyak jerawat.
­čö╣pesakit gout.
­čö╣mereka yang ingin membersihkan usus terutama sekali mereka yang baru berjinak-jinak dengan supplement.


Memang banyak sangat manfaat herblax shaklee ini jadi kenalah pastikan anda memiliki sebotol HERBLAX SHAKLEE di rumah.


Antara testimoni yang telah berjaya dengan herblax shaklee











Untuk maklumat lanjut boleh whatsapp saya untuk konsultasi atau info lanjut.

Whatsapp:http://maznimaz.wasap.my
IG: https://instagram.com/maz_shaklee
Read more ...

5 MANFAAT KACANG SOYA UNTUK KULIT YANG ANDA WAJIB TAHU


Salam sejahtera dan selamat pagi,mesti ramai dah tahu manfaat kacang soya untuk kesihatan, tapi ramai juga yang tak tahu apa manfaat soya untuk kulit.

Soya ni dapat membantu melembapkan kulit.Siapa pernah alami masalah kulit berminyak ni nampak kan kulit kita kelihatan tua,tidak berseri ,kusam dan berjerawat .Soya ni membantu mengurangkan masalah kulit kita yang kering,bersisik dan seterusnya membantu menghilangkan lebihan minyak pada kulit.


Selain itu juga,soya ni sangat bagus untuk anti penuaan dimana ia mengandungi phytoestrogen yang membantu penghasilan estrogen didalam badan.Tahukah anda sebenarnya semakin kita berusia, hormon estrogen semakin berkurangan dan inilah yang menyumbang kepada penuaan kita.

Haa takut tak?

Mesti ada yang tanya penting ke hormon estrogen ni?Hormon estrogen ni sangat penting bagi memastikan kulit kita kekal elastik. Bila tak cukup estrogen , kulit kita kelihatan kusam, berkedut, berjeragat dan kurang elastik jadi digalakkan mengambil soya secara konsisten supaya kulit kita lebih anjal.

Di samping itu juga,soya mengandungi vitamin e yang membantu menyingkirkan sel kulit mati dan menjana sel baru yang lebih sihat sebab itulah soya ni boleh dijadikan masker untuk kulit.

Jangan tak tahu juga sebenarnya soya ni dapat membantu menjadikan rambut kita bersinar dan lebat caranya hanya menyapukan air soya pada rambut selama 3 bulan dan lihatlah hasilnya.Lepasni tak perlu membazir beli pelbagai produk rambut lagi.


Soya juga dapat menguatkan kuku kita dan menjadikan kuku lebih bersinar dan cantik .

Banyak juga ya kelebihan soya untuk kuku ,rambut dan kulit kita. .Saya juga dapat melihat kesan esp ni pada diri saya sendiri dimana saya mudah mengawal selera makan dan tidak mudah lapar bila bersarapan dengan ESP saja.


Oh ya,bulan ni promosi esp jadi jika anda yang inginkan kulit cantik ,rambut yang sihat dan kuku yang kuat serta kesihatan yang menyeluruh wajib dapatkan esp pada hari ini dengan harga super jimat tahan sehingga 2-3 bulan.



Untuk maklumat lanjut atau pertanyaan boleh hubungi saya SID anda

MAZ -http://maznimaz.wasap.my
Atau [www.wasap.my/60193484205]
IG -
https://instagram.com/maz_shaklee
Read more ...

Percubaan menghasilkan vector menggunakan aplikasi android







Hai semua,

Memang lama sangat tak berblog ni,belum timbul kerajinan nak taip panjang-panjang walaupun dalam otak ni ligat sangat berfikir pelbagai tips yang nak dikongsikan .

Sekarang ni timbul pula hobi baru iaitu melukis.Selama ni biasanya saya melukis menggunakan photoshop tapi bila wujud sikap malas nak hadap laptop seharian lagipun kena juga jaga mata ni .

Jadi dari situ mulalah mencari aplikasi untuk melukis akhirnya terjumpa juga aplikasi Autodesk Sketchbook ni.Bila buka sebentar rasa macam susah pula nasib baiklah ada seorang kawan ni tolong.

Bila dah lama kelamaan belajar tools dalam autodesk ni timbul minat nak cuba lah lukis
sikit.

Tak sangka hasil percubaan tu memang menjadi sangat­čśŹ tapi banyak lagi yang perlu diperbaiki dari segi tona warna.

Aplikasi Autodesk sketchbook ni memang sangat mudah hanya download di aplikasi playstore saja dan tak perlu gunakan laptop untuk melukis.Selain itu ,gambar serta pun warnanya cantik .

Korang yang suka melukis wajib download ni.
Oh ya,untuk melukis di autodesk sketchbook ni anda hanya perlukan stylus pen dan lebih mudah berbanding menggunakan jari.

Selamat mencuba­čśŐ
Read more ...
Designed By Izzasakura