!Cherry blossom!


Breaking News

Rahsia di sebalik bunga telang


Hai..

Pernah lihat tak bunga telang?bunga yang sering dijadikan bahan pewarna untuk nasi kerabu sebenarnya mempunyai banyak sangat manfaat untuk kesihatan.Saya pun belum pernah lihat
lagi bunga telang ni.

Warna biru pekat di bahagian kelopak bunga ni memang sangat menarik perhatian tapi tak sangka jugalah ia digunakan untuk merawat kesuburan dengan menjadikan ia minuman setanding dengan teh herba yang lain!.

Caranya mudah hanya dengan mengeringkan bunganya terdahulu.Kemudian kembangkan dalam air panas serta tambahkan sedikit madu atau gula,mesti sedap kan.πŸ˜ƒnak lebih ummph?tambahkan saja lemon πŸ˜†πŸ˜†

Antara manfaat bunga telang termasuklah merawat masalah ke suburan wanita dan juga meningkatkan kesihatan mata.Lihat lagi manfaatnya di bawah:

1.Bersifat diuretik yang mempunyai kemampuan untuk melancar dan melawaskan air kecil.

2.Menghaluskan wajah dan menghilangkan jerawat

3.Menghitamkan dan menguatkan rambut.

4.Pembersih mata dan menyembuhkan mata merah.

5.Mengubati penyakit kulit seperti bisul

6.Melancarkan haid yang tidak lancar,meningkatkan kesuburan wanita dan menambah nafsu seksual

7.Melancarkan sistem dari pencernaan.

Wahh banyak juga manfaat bunga kelopak ungu ni,selain tu juga murah dan berkesan.Apa lagi,jom cuba!
Read more ...

Cara hantar karya ke editor majalah



Hai dan selamat petang semua,

Lama sudah tak bersiaran di blog ini tetapi masih ada yang sudi meninggalkan komen hehe..terima kasih banyak-banyak

Ada yang bertanyakan saya di ruangan komen mengenai cara bagaimana menghantar karya ke editor majalah jadi inilah jawapannya.

Anda boleh memilih menghantar di majalah mana-mana saja saja tak kisah cerpen ataupun puisi.Kalau ada bakat jangan persiakan.

1. Berita Minggu/ Berita Harian  bhsastera@nstp.com.my

2. Mingguan Malaysia  

labuan02@yahoo.com

3. Sastera.Net 

sastera.net@gmail.com 

 deewaqaf@gmail.com


4. Tunas Cipta 

sitinoorisa@dbp.gov.my (editor Siti Noorisa bt Abdul Khill)


5. Dewan Siswa 

jun@dbp.gov.my (editor Junaidah Ahmad Ghazali) khirudin@dbp.gov.my(editor Khiruddin Abdullah)


6. Dara.com 

 siti.nurazlina@karangkraf.com.my (puisi)


7. Harian Metro 

 wanitametro@hmetro.com.my  puisimetro@hmetro.com.my (puisi)


8. Mingguan Warta Perdana 

 kkth07@streamyx.com 

hellobolly@yahoo.com (editor Zaini Zaa)


9. Remaja 

nur.natasha@karangkraf.com.my  wan.erni@karangkraf.com.my


10. Nur 

salina.ibrahim@karangkraf.com.my


11. Utusan Jawi

jawi55@yahoo.com.my


12. Fokus SPM 

muhd.azman@karangkraf.com.my


13. Dewan Bahasa 

zaidi_i@dbp.gov.my (editor Zaidi Ismail)(puisi)


14. Metro Perdana 

editor_kl@yahoo.com


15. Harakah 

sastera.harakah@gmail.com 


16. Kuntum 

kuntum@thestar.com.my


17. Dewan Masyarakat 

aminah@dbp.gov.my 

 shamsiah@dbp.gov.my



18. Dewan Sastera 

fadlidewansastera@gmail.com (editor Muhammad Fadli al-Akiti)


19. Pelita Bahasa  

nazlenda@dbp.gov.my 

zuraini@dbp.gov.my


20. Dewan Ekonomi 

 armin@dbp.gov.my (editor Armin Azhari Saleh)  roziaham@dbp.gov.my (editor Roziah Ahmad Moin)


21. Dewan Kosmik 

 norizan2@dbp.gov.my (editor Norizan Muslim)  jsuria@gov.my (editor  Suria Janib)


22. Dewan Budaya 

 ghanig@dbp.gov.my (editor Abdul  Ghani Abu)  shukri_m@dbp.gov.my (editor Mohd Shukri Mohd Ariff) 

 asri_m@dbp.gov.my(editor Mohd Asri Mohammad)


23. Solusi 

 Majalahsolusi@gmail.com


24. Gen-Q 

 majalahgenq@gmail.com


25. Muslim Teens 

 muslimteens@anamuslim.com.my

Oh jangan lupa sertakan sekali maklumat anda seperti
NAMA PENUH :
NAMA PENA
NO TELEFON
ALAMAT LENGKAP
NO AKAUN BANK:

Untuk menghantar puisi pastikan puisi tersebut mengikut format contoh spacing 2.0,justify kedudukan tulisan dan sebagainya.Sila tanya yang lebih arif .

Akhir kata dari saya,semoga berjaya!Jika karya anda tidak diterima jangan putus asa,teruskan dan teruskan lagi.
Read more ...

Karya tersiar di Tunas Cipta





Hai selamat pagi  semua,

Hari ini nak berkongsi bagaimana puisi saya iaitu "Alunan Rindu" tesiar di majalah Tunas Cipta baru-baru ini keluaran Jan 2017.

Mula-mula sekadar mencuba hantar puisi ini pada tahun lepas juga iaitu antara bulan Jun kemudian sibuk pula dengan bisnes Shaklee.Penilaian selama 6 bulan memang lama juga tapi tak sangka juga puisi saya pun terpilih di ruangan majalah Tunas Cipta  maklumlah masa tu memang tak yakin pun itupun disebabkan cemburu pada rakan penulis lain jadi semangat berkobar-kobar je nak mencuba.

Terima kasih buat rakan penulis saya iaitu Fazrin yang selalu membantu membetulkan segala kesillapan dan struktur ayat puisi saya ni.Setakat ni saya dah hasilkan sebanyak 6 puisi untuk dihantar ke syarikat penerbitan lain.Sekarang ni rasa berminat nak mencuba hasilkan cerpen pula,hehe.

Rupanya dalam tak sedar kita ni mempunyai bakat  menulis cuma perlu digilap dan usaha pun kenalah lebih.Kalau satu puisi tu ditolak boleh hantar puisi lain pula.Ini rezeki saya ,rezeki anda mungkin kearah lain siapa tahu.

Puisi in bertajuk "Alunan Rindu"merupakan karya pertama saya yang terpilih untuk majalah Tuna Cipta.Jadi buat remaja di luar sana kalau dah ada bakat menulis jangan sia-siakan bakat anda dengan merapu dan merepek dimana-mana sosial media cuba saja hasilakn puisi dan hantar ke editor.

Selain itu ,hantar karya pun anda sudah boleh menjana pendapatan tau maklumlah sekarang ni semua benda mahal.

Anda juga boleh cuba,manalah tahu rezeki kan.Terima kasih baca entri  ni.

Read more ...
Designed By Izzasakura